annanestor

Kvällens äventyr

Kategori: Vardag

Det är fruktansvärt lätt att köra fel på Öland även om man tänker att man "bara ska köra söderut". Emelie fick förhinder ikväll, så jag bestämde mig för att åka till Öland med hundarna och låta dem springa runt och nosa på allvaret. Lättare sagt än gjort. Kör över till färjestaden och svänger söderut. Det jag inte tänker på i det här läget är att det finns två vägar som går söderut. Utan jag fortsätter att köra men känner inte riktigt igen att det såg ut så när jag och mamma åkte här för några veckor sedan. Jag vet att jag ska parkera på höger sida vid en väderkvarn och sedan gå över vägen till allvaret. När jag ser en skylt som det står Vickleby på förstår jag att jag är alldeles för långt söderut. Får då erkänna att jag är vilse och ringa mamma och fråga vart jag har kört fel. 
 
Hon skrattar när jag förklarar vart jag är och konstaterar att jag har kört på den nedre vägen istället för den övre men hon lyckades förklara vilken väg jag skulle ta för att komma till den övre. Jag lyckas ta mig dit och börjar sedan leta efter min väderkvarn. Det är ju bara ett litet problem att det finns huuuuuur många väderkvarnar som helst längs med den övre vägen. Vilken bra kombo ihop med mitt lokalsinne. Bromsar in flera gånger vid x antal väderkvarnar så bilen bakom undrar vad jag sysslar med.
 
Till slut ser jag min efterlängtade rätta väderkvarn och svänger av! Äntligen!
 

Så mitt tips om du ska köra söderut på Öland är att först kolla om du ska följa den övre eller nedre vägen, samt att det absolut inte är bra att ha en väderkvarn som riktmärke vart du ska. Möjligtvis att du ska svänga höger vid den 153e på höger sida.
Man lär sig av sina misstag
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: